تبلیغات
GOSH - موتور استرلینگ
 
درباره وبلاگ



مدیر وبلاگ : محمد ابطحی
جستجو

آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :


www.irLearn.com

GOSH
!!!!!!!!!!!!!!!!We Hope Our Success!!!!!!!!!!!!!




موتور استرلینگ موتورهای گرما- کاری هستند که حرارت 
را تبدیل به جنبش می کنند
و نسبت به موتور بنزینی و دیزلی کارآیی بیشتری دارند.
امروزه چنین موتورهایی
برای موردهای خاص استفاده می کنند مثل زیر دریایی یا قایق 
خصوصی. گازهایی که
درون موتور استرلینگ استفاده می شود هرگز از موتور خارج نمی 
شوند. در چنین
موتورهایی هیچ احتراقی صورت نمی پذیرد، هیچ اگزوزی وجود ندارد و هیچ 
صدای
انفجاری شنیده نمی شود به همین دلیل چنین موتورهایی فاقد صدا هستند. این 

موتورها از منبع گرمایی خارجی مثل آتش استفاده می کنند. گرما به گاز درون
سیلندر 
گرم شده اضافه می شود. همین امر سبب ایجاد فشار می گردد و پیستون را به
سمت پائین 
می برد. زمانی که پیستون راست پائین می رود پسیتون چپ به سمت بالا
برده می شود. سپس
گاز گرم را به سیلندر خنک شده وارد می نماید که خیلی سریع
گاز را خنک می سازد و 
فشار آن را پائین می آورد. پیستون سیلندر خنک شده گاز
را، فشرده می سازد. گرمای 
ایجاد شده توسط چنین فشرده سازی توسط منبع خنک سازی
خارج می گردد. موتور استرلینگ 
فقط نیرو را در مدت بخش اولیه چرخش بوجود می
آورد. دو روش اساسی جهت افزایش نیروی 
خارجی چرخه استرلینگ وجود دارد: در مرحله
اول، فشار گاز گرم شده بر پیستون فشار 
وارد می آورد. افزایش فشار در این مرحله
نیروی خارجی موتور را افزایش می دهد. یک 
روش افزایش فشار، افزایش درجه حرارت
گاز است.


موتورهای استرلینگ چگونه کار می کنند؟

موتور استرلینگ یک 

موتورحرارتی است که اختلاف زیادی با موتورهای احتراق داخلی در اتومبیل دارد که
در 
سال 1816 توسط رابرت استرلینگ اختراع شد. موتور استرلینگ قابلیت بازدهی
بیشتری نسبت
به موتورهای بنزینی و دیزلی دارد.
اما امروزه موتورهای استرلنگ
فقط در برخی 
کاربرد های خاص مانند زیر دریاییها یا ژنراتورهای کمکی در قایق ها
که عمل کرد بی 
صدا مهم است استفاده می شود. اگر چه موتورهای استرلینگ به تولید
انبوه نرسید اما 
برخی اختراعات پرقدرت با این موتور کار می کند.
موتورهای
استرلنگ از چرخه 
استرلنگ استفاده می کند که مشابه چرخه های استفاده شده در
موتورهای احتراق داخلی 
نیست.
• گاز استفاده شده در داخل موتورهای استرلنگ
هیچ وقت موتور را ترک نمی کند
و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که
گازهای پر فشار را تخلیه می کند و 
محفظه احتراق وجود ندارد .به همین علت
موتورهای استرلنگ بسیار بی صدا هستند .

مقدمه :

موتور استرلینگ موتورهای گرما- کاری هستند که حرارت 
را تبدیل به جنبش می کنند و نسبت به موتور بنزینی و دیزلی کارآیی بیشتری دارند.
امروزه چنین موتورهایی برای موردهای خاص استفاده می کنند مثل زیر دریایی یا قایق 
خصوصی. گازهایی که درون موتور استرلینگ استفاده می شود هرگز از موتور خارج نمی 
شوند. در چنین موتورهایی هیچ احتراقی صورت نمی پذیرد، هیچ اگزوزی وجود ندارد و هیچ 
صدای انفجاری شنیده نمی شود به همین دلیل چنین موتورهایی فاقد صدا هستند. این 
موتورها از منبع گرمایی خارجی مثل آتش استفاده می کنند. گرما به گاز درون سیلندر 
گرم شده اضافه می شود. همین امر سبب ایجاد فشار می گردد و پیستون را به سمت پائین 
می برد. زمانی که پیستون راست پائین می رود پسیتون چپ به سمت بالا برده می شود. سپس
گاز گرم را به سیلندر خنک شده وارد می نماید که خیلی سریع گاز را خنک می سازد و 
فشار آن را پائین می آورد. پیستون سیلندر خنک شده گاز را، فشرده می سازد. گرمای 
ایجاد شده توسط چنین فشرده سازی توسط منبع خنک سازی خارج می گردد. موتور استرلینگ 
فقط نیرو را در مدت بخش اولیه چرخش بوجود می آورد. دو روش اساسی جهت افزایش نیروی 
خارجی چرخه استرلینگ وجود دارد: در مرحله اول، فشار گاز گرم شده بر پیستون فشار 
وارد می آورد. افزایش فشار در این مرحله نیروی خارجی موتور را افزایش می دهد. یک 
روش افزایش فشار، افزایش درجه حرارت گاز است.

موتورهای استرلینگ چگونه کار می کنند؟

موتور استرلینگ یک 
موتورحرارتی است که اختلاف زیادی با موتورهای احتراق داخلی در اتومبیل دارد که در 
سال 1816 توسط رابرت استرلینگ اختراع شد. موتور استرلینگ قابلیت بازدهی بیشتری نسبت
به موتورهای بنزینی و دیزلی دارد.
اما امروزه موتورهای استرلنگ فقط در برخی 
کاربرد های خاص مانند زیر دریاییها یا ژنراتورهای کمکی در قایق ها که عمل کرد بی 
صدا مهم است استفاده می شود. اگر چه موتورهای استرلینگ به تولید انبوه نرسید اما 
برخی اختراعات پرقدرت با این موتور کار می کند.
موتورهای استرلنگ از چرخه 
استرلنگ استفاده می کند که مشابه چرخه های استفاده شده در موتورهای احتراق داخلی 
نیست.
• گاز استفاده شده در داخل موتورهای استرلنگ هیچ وقت موتور را ترک نمی کند
و مانند موتورهای دیزل و بنزینی سوپاپ دود که گازهای پر فشار را تخلیه می کند و 
محفظه احتراق وجود ندارد .به همین علت موتورهای استرلنگ بسیار بی صدا هستند .

چرخه استرلینگ از یک منبع حراتی خارجی که می تواند هر چیزی از بنزین و انرژی 
خورشیدی تا حرارت ناشی از پوسیدگی گیاهان باشد استفاده کند و هیچ احتراقی داخل 
سیلندرهای موتور رخ نمی دهد .
صدها راه وجود دارد که یک موتورهای استرلنگ ایجاد 
کنیم .در این مقاله ما درمورد چرخه استرلینگ و چگونگی کار انوع مختلف این 
موتورمطالبی می آموزیم .

چرخه استرلینگ:

قاعده اصلی کار موتور استرلنگ این است که 
مقداری گاز داخل موتور محفوظ شده است .چرخه استرلینگ شامل یک سری رویداد است که 
فشار گاز داخل موتور را تغییر می دهد و سبب ایجاد کار می شود . چند خاصیت مهم گاز 
وجود دارد که برای عملکرد موتورهای استرلنگ مهم است :
• اگر مقداری گاز محبوس در
یک حجم ثابت از فضا داشته باشید و شما به آن گاز حرارت بدهید , فشار گاز افزایش 
خواهد یافت .
• اگر مقداری گاز محبوس داشته باشید و آن را فشرده کنید (حجم آن را
در فضا کاهش دهید ) ، دمای آن گاز افزایش خواهد یافت .
اجازه دهید به هر کدام
از  مراحل سیکل استرلینگ ، هنگامی که به موتور ساده شده استرلینگ نگاه می کنیم
برویم .
موتور ساده شده ما از دو سیلندر استفاده می کند. یک سیلندر به وسیله ی
یک منبع  خارجی گرما، گرم می شود (مثل آتش) ودیگری به وسیله ی یک منبع سرد خارجی ،
سرد می  شود (مثل یخ ).محفظه گاز دو سیلندر به هم متصلند ، وپیستون ها به طور
مکانیکی به  وسیله ی یک اتصال که چگونگی حرکت انها را معین می کند به یکدیگر متصلند
.
دو  پیستون در انیمیشن بالا تمام مراحل سیکل را انجام می دهند .
سیکل
استرلینگ 4 مرحله دارد :
1- حرارت به گاز داخل سیلندر گرم منتقل می شود (چپ) و
سبب ایجاد  فشار می شود این فشار پیستون را مجبور می کند تا به سمت پایین حرکت کند
و این قسمتی  از سیکل استرلینگ است که کار انجام می دهد .
2- هنگامی که پیستون
راست به طرف  پایین حرکت میکند پیستون چپ بالا می آید .این جابجایی گاز داغ را به
داخل سیلندر  سرد می راند ، که به سرعت گاز داخل منبع سرد را ، سرد می کند و فشار
آن کاهش می یا  بد .این عمل فشرده کردن گاز را در قسمت بعدی سیکل ساده تر می کند
.
3- پیستون  داخل سیلندر سرد (راست) شروع به فشرده کردن گاز می کند و گرمای
تولید شده توسط این  متراکم سازی به وسیله ی منبع سرد حذف می شود .
4- هنگامی که
پیستون چپ پایین می  رود پیستون سمت راست بالا می آید .این عمل گاز را به داخل
سیلندر گرم می راند ،که  به سرعت گرم شده و فشار ایجاد می کند .در این هنگام سیکل
تکرار می شود .
موتوراسترلنگ فقط در طول مرحله اول سیکل نیرو تولید می کند . در
این جا دو روش  برای افزایش قدرت خروجی از سیکل استر لیتگ وجود دارد :
• افزایش
قدرت خروجی در  مرحله اول : در مرحله اول سیکل، فشار گاز گرم، پیستونی که کار انجام
می دهد را می  راند ، افزایش فشار در طول این قسمت از سیکل قدرت خروجی موتور را
افزایش می دهد .یک  راه افزایش فشار، افزایش دمای گاز است . هنگامی که ما بعدا به
دو پیستون موتور  استرلنگ در این مقاله نگاه کنیم خواهیم دید که چگونه یک وسیله که
ریجناتور نامیده  می شود قدرت خروجی موتور را به وسیله ی حرارت ذخیره شده ی لحظه ای
بهبود می بخشد .
• کاهش قدرت استفاده شده در مرحله 3 :در مرحله سوم سیکل ،
پیستون روی گاز کار  انجام می دهد و از قسمتی ازکار ایجاد شده در مرحله اول استفاده
می کند . کاهش فشار  در طول این مرحله از سیکل، می تواند قدرت استفاده شده در این
مرحله را کاهش دهد (و  به طور موثر قدرت خروجی افزایش می یابد ). یک راه کاهش فشار
سرد کردن گاز در دمای  پایین تر است .
این بخش سیکل ایده آل استرلینگ را توضیح
داد .کار واقعی موتور به  دلیل محدودیتهای طراحی فیزیکی مقداری با سیکل ایده آل
اختلاف دارد .
در دو قسمت  بعدی ما نگاهی به دو نوع مختلف موتورهای استرلنگ می
کنیم .تحلیل نوع جابجا شونده  موتور ساده تر است بنابراین ما این نوع را شروع می
کنیم .

نوع جابجا شونده موتور استرلینگ :

به جای داشتن دو پیستون 
،نوع جابه جا شونده یک پیستون دارد که جابه جا می شود .جابه جا کننده برای کنترل 
موقعی که مخزن گاز گرم و یا موقعی که سرد است به کار می رود .این نوع موتور 
استرلینگ اغلب به صورت نمایشی در کلاس درس استفاده می شود .شما حتی می توانید قطعات
آن را برای سر هم کردن بخرید .
به عبارتی حرکت موتور بالا مستلزم یک اختلاف دما
بین بالا و پایین سیلندر بزرگ است . در این مورد ، اختلاف بین دمای دستتان و هوای 
اطراف آن برای چرخش موتور کافی است
.در این موتورها
1- پیستون قدرت :که 
پیستون کوچکتر در بالای موتور است و به طور محکم محفوظ شده است وبه علت انبساط گاز 
داخل موتور بالا می آید .
2- جابه جا کننده :که پیستون بزرگ در تصویر است .این 
پیستون در داخل سیلندر بسیار آزاد است بنابراین هوا به سادکی بین قسمت گرم و سرد 
موتور هنگامی که پیستون بالا و پایین می رود می تواند حرکت کند .
جابه جا کننده
بالا و پایین می رود تا گاز داخل موتور گرم و سرد شود .دو موقعیت برای این حالت 
وجود دارد
• هنگامی که جابه جاکننده نزدیک بالای سیلندر بزرگ است بیشتر گاز 
داخل موتور توسط منبع گرم ، گرم و منبسط شده است و فشار ایجاد شده درداخل موتور، 
نیروی بالا برندگی پیستون را ایجاد می کند .
• هنگامی که جابه جاکننده نزدیک کف 
سیلندر بزرگ است بیشتر گاز داخل موتور سرد و متراکم شده است که سبب افت فشار می شود
و پایین آمدن پیستون قدرت را ساده تر می کند و گاز فشرده می شود .
موتور مکررا
گاز گرم وسرد می کند و از گاز منبسط و منقبض شده انرژی دریافت می کند .
ما
نگاهی  به موتور استرلینگ دو پیستونه خواهیم داشت .

موتور استرلینگ دو پیستونه:

در این موتور ،سیلندر به وسیله ی
مشعل خارجی گرم می شود . سیلندر سرد با جریان هوا سرد شده و در آن بالا و پایین می
رود تا به فرایند سرد شدن کمک کند . میل رابط هر پیستون به یک دیسک کوچک متصل است 
که در حال چرخیدن به یک فلایویل بزرگ متصل است و هنگامی که نیرویی توسط موتور تولید
نمی شود باعث تداوم حرکت پیستون می شود .
1- در قسمت اول سیکل ، فشار تولید می 
شود و پیستون را به حرکت به سمت چپ مجبور می کند و کار صورت می گیرد . پیستون سرد 
چون در موقعیتی است که در حرکت خود تغییر جهت خواهد داد تقریبا ساکن باقی می ماند
.
2- در مرحله بعدی ، هر دو پیستون حرکت می کنند ،پیستون گرم به سمت راست و 
پیستون سرد به سمت بالا حرکت می کند . این عمل گاز را بیشتر به سمت رجیناتور و 
پیستون سرد حرکت می دهد .رجیناتور وسیله ای است که به طور موقت حرارت را می تواند 
ذخیره کند و از شبکه سیمی که گاز گرم از بین آن عبور می کند ساخته شده است .سطح 
بزرگ شبکه سیمی، حرارت را جذب می کند وآن را به آرامی به محیط سرد می دهد .
3-
پیستون در سیلندر سرد شروع به متراکم کردن گاز می کند .گرمای ایجاد شده توسط این 
تراکم به واسطه ی سطح سرد از بین می رود .
4- در آخرین مرحله سیکل هر دو پیستون
حرکت می کنند ، هنگامی که پیستون گرم به سمت چپ حرکت می کند پیستون سرد به سمت 
پایین حرکت می کند .
این عمل گاز اطراف رجیناتور (جایی که در طول سیکل قبلی گرما
را ذخیره کرده بود ) را به داخل سیلندرگرم می راند .در این لحظه سیکل دوباره تکرار
می شود.
شما ممکن است از اینکه هیچ درخواستی برای تولید انبوه موتور استرلینگ 
نبوده است تعجب کرده باشید .
در بخش بعدی ما به برخی دلایل آن اشاره می 
کنیم.

چرا موتورهای استرلینگ متداول نیستند؟

دو ویژگی وجود دارد که 
ساخت موتورهای استرلینگ را برای استفاده در بسیاری از کاربردها مانند بسیاری از 
ماشین ها و کامیون ها غیر عملی می کند .
به دلیل این که منبع حرارت در خارج است 
برای موتور مقداری طول می کشد تا به تغییرات گرمایی داخل سیلندر عکس العمل نشان 
دهد. برای انتقال حرارت بین دیواره های سیلندر و گاز داخل موتور زمانی صرف می شود .
این بدین معناست که :
• موتورقبل از اینکه کار مفید را ایجاد کند به مقدارزمانی 
نیاز دارد تا گرم شود .
• موتور نیروی خروجی اش را نمی تواند به سرعت تغییر دهد
.
این نقایص باعث شده است که این موتور با موتورهای احتراق داخلی اتومبیل 
جایگزین نشود. هر چند که وجود موتور استرلینگی که به ماشین هیبریدی نیرو می دهد 
امکان پذیر است .
موتورهای استرلینگ علیرغم مزایای ویژه ای که نسبت به موتورهای 
احتراق داخلی دارند، دارای این عیب عمده هستند که به خاطر نحوه انتقال انرژی 
گرمایی، توان مورد نیاز را با تاخیر تامین می کنند. کندی عکس العمل موتورهای 
استرلینگ در مقابل تغییرات بار ورودی باعث محدودیت کاربردهای صنعتی آنها خاصه در 
مواردی که نظیر خودرو، نیاز به تغییرات سریع بار وجود دارد گردیده است. مقاله حاضر 
روشی را برای این حل مشکل در کلاس وسیعی از موتورهای استرلینگ ارایه می نماید. در 
این مقاله طراحی سیستم کنترلی، بر روی مدل ریاضی غیر خطی موتور استرلینگ نوع گاما 
که با استفاده از نتایج تجربی به دست آمده، اعمال شده است. سیستم کنترلی پیشنهادی 
بر مبنای تنظیم دو عامل دما و فشار به عنوان ورودی های کنترلی طراحی و ارایه شده 
است. نشان داده شده است که این سیستم دو ورودی یک خروجی، توانایی پاسخگویی به 
تغییرات سریع توان را دارد
در موتورهای استرلینگ، علت اصلی كندی عكس العمل موتور
نسبت به تامین توان مورد نیاز آن است كه تامین انرژی سیستم به وسیله انتقال انرژی 
حرارتی از طریق پوسته گرمكن به گاز عامل داخل سیلندر انجام می شود. چون انتقال 
انرژی حرارتی از طریق پوسته به كندی انجام می شود، برخلاف اكثر سیستمهای كنترلی، 
درموتورهای استرلینگ عملگر سیستم خود دارای بیشترین تاخیر زمانی است. ، به منظور 
افزایش سرعت عكس العمل موتور استرلینگ به تغییرات توان مورد نیاز، علاوه بر 
ورودیهای كنترلی دما و فشار، سرعت پیستون جابجایی نیز در نظر گرفته شده است. به این
ترتیب، سیستم كنترلی نخست درشرایط دما ثابت، براساس توان مورد تقاضا، ازجداول
سرعت- توان، سرعت مناسب موتور را انتخاب می نماید. این سرعت در ابتدا توسط یك موتور
الكتریكی كمكی DC تامین می شود. سپس، با مقایسه سیگنال خروجی، توان حاصله با توان 
مورد نیاز، فرامین كنترلی برای تنظیم فشار و دمای گاز عامل تعیین می شوند. در 
مدلسازی موتور استرلینگ فرض ایزوترم بودن فرایند حذف شده است تا رفتار مدل به موتور
واقعی نزدیكترباشد. نتایج شبیه سازی سیستم مدار بسته با كنترلر طراحی شده نشان 
دهنده افزایش موثر سرعت عكس العمل موتور است. هم چنین، نشان داده شده كه سیستم 
كنترلی در مقابل اغتشاشات خارجی و داخلی نیز مقاوم است. این اغتشاشات به صورت تغییر
در دمای منبع سرد و تغییر در پارامترهای سیستم اعمال شده است. به دلیل ثابت بودن 
گشتاور موتور های استرلینگ در محدوده وسیعی از سرعت، در سیستم كنترلی فرض شده 
راندمان موتور كمتر دستخوش تغییر می شود
دانشمندان تلاش میكنند موتورهای گرمایی 
را به بالاترین بازده ممكن یعنی بازده كارنو ( بازدهی كه موتور گرمایی بتواند بدون 
اتلاف انرژی در جهت عكس(یخچال) هم كار كند یعنی یخچالی كه به همان خوبی ای كه یخچال
است بتواند موتور هم باشد یا بر عكس !) برسانند.موتور استر لینگ نمونه عینی قانون 
ترمودینامیك در مورد موتورهای گرمایی است( حتی بهتر از موتور بخار پیستونی) چون 
دقیقآ همان تعاریفی كه در ترمودینامیك از ان می شود را می توان بدون هیچ تغییری در 
مورد موتور استرلینگ به كار برد( مثلآ موتورهای چهار زمانه كار براتوری مرحله تخلیه
را مترادف بامرحله سرد شدن گاز محبوس( ! در ترمودینامیك گاز كاری یا سیستم درون 
استوانه ای محبوس شده و هیچ ارتباط مستقیمی با محیط بیرون ندارد ضمن این كه در 
شرایط ایدئال همیشه گاز در تعادل(شرایط استاندارد)است)در نظر می گیریم) ولی در 
موتور استرلینگ واقعآ گاز محبوس را سرد می كنیم و احتیاج به هیچ گونه تطبیق دادن 
فرایند ها و فرض انگاری نیست.
پس موتور استرلینگ برای یاد گیری اصول 
ترمودینامیك مدلی بسیار عالی است به همین خاطر در كشورهای غربی برای یادگیری بهتر 
اصول ترمودینامیك دانش اموزان را با این موتورها اشنا می كنند ومثلآ دانش اموزان 
ترغیب می شوند كه خودشان با وسایل ابتدایی مانند قوطی های كنسروو..كار دستی هایی از
موتورهای استرلینگ بسازند وقتی بچه ها می بینند موتوری كه با دست خودشون ساخته اند
و سر كلاس معلم قواعد حاكم بر ان را توضیح داده واقعآ كار می كند اشتیاق به
یادگیری  زیادی درونشان به وجود می یاد
به عنوان یك مدل می توان گفت یخچال شما
توسط یك  موتور استرلینگ كار می كند.
قبلآ گفته بودم كه پمپها وموتورهای شیمیایی
و به طور  كلی انبساطی دارای اصول كار كرد یكسانی هستند واقعآ مهیج است وقتی می
بینید مطالب  تئوری این گونه و بدون هیچ اشتباه و خطایی به عمل تبدیل می شوندصرفآ
با چند فرمول و  قاعده كه بر مبنای اصول ریاضی است در اكثر مورد وسیلهای اختراع می
شود و سپس قوانین  و فرمولها برای توجیه رفتار ان كشف می شوند ولی این كه از رابطه
یا فرمولی وسیله ای  ساخته شود كاری به مراتب مشكلتر است و فقط از پس افراد خاصی بر
می اید...

دانش طراحی موتور استرلینگ :

شما اگر بخواهید مطمئن باشید می 
تونید بدون دانشگاه رفتن یك متخصص طراح موتورخیلی ماهر باشید درست است كه برای 
طراحی حتی یك موتور چهار زمانه نسبتآ ساده به چند صد نفر نیاز داریم تا هر كدام كار
بخصوصی را انجام بدهند ولی حتی یك نفر متخصص هم می تونه كار همه ی اونها را انجام 
بده به شرطی كه مهارتهاش را طی سالها روز به روز زیاد كنه تا بالاخره در این زمینه 
متخصص شود اگر سالها پیش حتی یك نفرایرانی خودش را وقف موتور كرده بود الان مجبور 
نبودیم یك موتور با فناوری سطح متوسط اروپای فعلی را موتور ملی خودمون بنامیم در 
صورتی كه اصلا می تونیم اونرا موتوری المانی بنامیم من اصلآ نمی خوام قدر نشناسی از
زحمات محققان كشورمون كنم ولی حقیقت تلخ اینه كه در ایران چنین فردی كه بتونه 
فناوری طراحی موتور رابرای ایران بومی كنه نیست حالا شما میتونید از همین حالا 
مهارتهای طراحی خودتون را تقویت كنید تا انشاالله بتونیم دین خودمون را به كشورمون 
ادا كنیم اولین كار دادن طرح اولیه است كه می تونه مال خودتون باشه یا كس 
دیگری
ابتدا اصول كاركرد موتور را مشخص كنید و ببینید ایا تا بحال چنین موتوری 
ساخته شده وپس از ساختن نمونه ی اولیه و مطمئن شدن ازكار كرد صحیح ان شروع كنید به 
بهینه سازی طرح اولیه پس از كامل شدن بهینه سازی و طراحی اولیه كلیه اجزاشروع می 
كنیم به طراحی دقیق اجزاء امروزه با وارد شدن نرم افزارهای بسیار قوی در زمینه ی 
شبیه سازی وانالیز كارها بسیار سریعتر و دقیقتر انجام می شودولی بازهم مجبورید در 
بسیاری مواقع از همان روشهای سنتی استفاده كنید در زمینه ی موتور شما به دو دانش 
اصلی تر مودینامیك و دینامیك باید احاطه ی كامل داشته باشید و هم چنین با ید 
ریاضیات خودتون را بخصوص در زمینه ی حل معادلات دیفرانسیلی قوی كنیداین دروس بیشتر 
در دانشگاهها شامل دروس: مكانیك سیالات،تر مودینامیك،مقامت مصالح ، طراحی اجزاء 
دینامیك ،ارتعاشات،طراحی مكانیزمها.. می باشدبرای تمرین یك قطعه رادر نظر بگیرید 
مثل میل لنگ ابتدا حركت انرا در كل مجموعه بررسی كنید بینیدچند درجه ازادی دارد 
نقاط تكیه گاهی و قید ان كجاست حدس بزنید به چه قسمتهایی بار بیشتری وارد می شوندچه
قسمتهایی می توا نند باعث ارتعاش شدیتری در سیستم شونداگر می تونید با فرملهایی كه
بلدید نقاط بحرانی سیستم را پیدا كنیدو هر قطعه ای را جدا گانه طراحی كنیدو اگر با
نرم افزار ها اشنایی داری انها را تحت تنشهای استاتیك دینامیكی و حرارتی قرار دهید
من همیشه در منزلم یك موتور همراه با كولیس میكرو متر و ساعت اندازه گیری دارم در 
مواقع بی كاریم به سراغشون می رم دقیقآ قطعات اونرواندازه گیری می كنم و فكر می كنم
كه چرا مثلآ قطر اینجا بیشتر است و قطر اینجا كمتروچرا فلان قطعه این شكل را 
داردو...و سعی می كنم با فرمولهایی كه بلدم قطعه مورد نظرم را طراحی كنم و بعضی 
مواقع كه نتیجه مطلوب نمی رسم به مراجع دیگر رجوع می كنم.به این صورت در علم طراحی 
پیشرفت زیادی پیدا می كنیدو به جایی می رسید كه با دیدن هر موتوری نقاط ضعف و قوت 
طراحی اش برایتان نمایان می شودو با مواجه شدن با طرحهای جدید آن چهار چوب و روند 
طراحی ان برایتان نمایان می شود
رفتار سوخت را در موقع واكنش بررسی كنید ضربه 

انفجار اونرو پیداكنید و اثراتش را بر محفظه ی احتراق اگر می تونید با نرم افزار 
بدست بیارید.
بهترین شكل و جنس را برای قطعات پیدا كنید همه ی قطعات طراحی شده 
را ادغام كنیدو بهینه ترین حالت را پیدا كنیدشاید چیزی كه به دست می اورید اصلآ با 
واقعیت صدق نكند ولی شما چیزهای زیادی یاد می گیریدچون مجبورید به منابع زیادی رجوع
كنیدتا به پرسشهایی كه در ذهنتان بوجود امده پاسخ دهید و جسارت طراحی قطعات جدید 
درونتان بوجود می اید
اگر بازم خواستید پیش بریدو مشخص كنید چه قطعاتی را نمی 
توان به سادگی ساخت ویا ساختشون گرون تموم می شه اگه می تونید اون را طوری طراحی 
كنیدكه بشه راحت ساختش وگرنه یكم بررسی كنید ببینید می تونید اجزاء دیگر را طوری 
تغیر دهید كه بتونیداون قطعه را دوباره طراحی كنید و اگر بازم نشد ببینید گرون تموم
شدن قطعه بهتره یا طراحی مجدد مكانیزم و بالاخره طرحتون را كامل كنید لازم نیست از
قطعات پیچیده شروع كنیدمی تونید از مكانیزمهای كاملآ ساده واستاتیك شروع
كنید
در  ابتدا شاید سردر گم باشیدو اصلآ ندونید باید چكار كنیدولی كم كم راه می
افتید.
موتور دیزلی تنها در محلی كه هوا وجود دارد، می تواند كاركند. موتور 
دیزلی، صدایی بسیار بلند تولید می كند كه برای زیردریایی بسیار نامناسب است.
زیردریایی ها در هنگام غوطه ور شدن، از باتری هایی كه تنها برای یك روز قابلیت شارژ
دارند، استفاده می كنند. موتورهای اتمی این محدودیت ها را ندارند، اما شركت سوئدی 
تولید كننده زیردریایی كوكافر AB راه حل دیگری را پیشنهاد می كند.این سازنده، 
موتورهای استرلینگ را درون تولیدات خود نصب می كند. این موتورها نیروی لازم را برای
نیازهای الكتریكی زیردریایی ها فراهم می كنند. این طرح موتور نیازی به هوا ندارد و
در همین حال دیزلی است و ذخیره اكسیژن را با خودش حمل می كند. به گفته لارس
لارسون،  مدیر بخش استرلینگ شركت، این زیردریایی می تواند هفته ها زیر آب بماند.
برخلاف  موتورهای دیزلی دیگر، موتور استرلینگ بسیار بی سروصدا كار می كند. موتور
استرلینگ  در نوع خود پدیده ای شگرف است، شاید به این دلیل است كه تعداد كمی از
آنها در  اطرافمان وجود دارند. هنگامی كه این گونه موتور اختراع شد، در قیاس با
موتورهای  بخار امنیت بیشتری داشت، اما با ظهور موتورهای درون سوز از وجهه آنها
كاسته شد. با  این حال، آنها هیچ گاه از رده خارج نبوده اند. سیكل استرلینگ در
اسباب بازی های  ساخت شركت «آمریكن استرلینگ»، با گرمای دست كار می كنند. موتورهای
استرلینگ در خنك  كننده های انجمادی و تولید نیرو در بخش های خاصی از صنعت به كار
می روند، اما در  ماه های اخیر، خبرهایی به گوش می رسد كه نشان دهنده فزونی توجه به
این موتورها است. توسعه دهندگان موتورهای استرلینگ می گویند كه موتورهای آنها بازده
انرژی بالایی  دارند و دوام آنها از دیگر انواع موتورهای با كاركرد یكسان بیشتر
است. این موتورها  ساكت و آرام كار می كنند، زیرا سیكل های استرلینگ برخلاف
موتورهای درون سوز، نیازی  به انفجار سوخت برای به حركت درآوردن پیستون ها ندارند.
تنها نیاز آن حرارت دائمی  است. تفاوتی ندارد كه این حرارت از آتش مواد نفتی،
شیمیایی، واكنش هسته ای و یا نور  خورشید گرفته شده باشد. هنگامی كه دكتر رابرت
استرلینگ در سال ۱۸۱۶ موتوری را كه  اكنون به نام او خوانده می شود، به ثبت رسانید،
انتظار داشت نتیجه ای درخور از تلاش  های خود بگیرد. قصد او این بود كه راه حل
جانشین امنی برای بویلرهای بخاری كه بر  اثر ساخت بد مخازن، كاركنان اطراف آن را به
كشتن می داد، بیابد. گازی كه درون  سیلندر محبوس نگه داشته می شود، به تدریج گرم و
سرد می شود تا پیستون را به حركت  درآورد. همانند موتور بخار، منبع حرارت بیرون از
سیلندر قرار داده می شود، اما فشار  داخل آن بسیار كمتر از موتورهای بخار است. با
ظهور استیل بسمر، كارآیی و ایمنی دیگ  های بخار بهبود یافت و ایده استرلینگ كم رنگ
تر شد. موتورهای استرلینگ برای ساخت به  ماشین كاری دقیق نیاز دارند و در مقایسه با
ماشین های بخار نیروی كمتری تولید می  كنند. درست هنگامی كه دنیا در حال گذار از
دوران دیگ های بخار به دوران موتورهای  درون سوز بود، ایراد بزرگ زمان طولانی گرم
كردن موتور استرلینگ آن را در حاشیه قرار  داد. شركت استرلینگ تكنولوژی چند پروژه
فضایی و زمینی دارد كه با استفاده از همین  موتورها انرژی لازم را برای این پروژه
ها فراهم می كند. یكی از این ژنراتورها برای  ناسا ساخته شده است. این ژنراتور
ویژگی های بازده بالا و كاركرد درازمدت را كه برای  یك كاوشگر ژرفنای فضا حیاتی
هستند، فراهم می آورد. یك مجموعه تست با خروجی ۱۰ وات  كه با این موتورها كار می
كند، آگوست گذشته۶۰۰/۸۷ ساعت كار مداوم را كه معادل ۱۰  سال كار بدون نیاز به
تعمیرات و كاهش كارآیی است، رد كرد. به گفته موسس این شركت،  این سیستم تست به
وسیله منبع حرارتی الكتریكی نیرودهی می شود، اما خود سیستم به  گونه ای طراحی شده
است كه بتواند در فضا به وسیله یك رادیو تلسكوپ تغذیه شود. این  موضوع سوژه مقاله
ای بود كه در سال ۱۹۹۶ در شماره فوریه مجله مهندسی مكانیك به چاپ  رسید. عنوان
مقاله « موتورهایی كه هرگز خورده نمی شوند» بود. هرگز زمان زیادی است،  البته ۱۰
سال كار بدون وقفه هم زمان زیادی است. یكی از ویژگی های موتورهای استرلینگ  امروزی
این است كه اجزایی كه مالش دائم روی یكدیگر داشته باشند، ندارند. پیستون لقی  ۲۵
میكرومتری درون سیلندر را دارد و یاتاقان های منحنی، به ویژه دیسك های فلزی با  چاك
های مارپیچی به خوبی مهار می شوند. آنها از طرفین صلب هستند و پیستون را در  مركز
نگاه می دارند. با حركت پیستون آنها نیز حركت نرم و خمیده ای را انجام
می 
دهند. پیستون یك آلترناتور خطی را به حركت در می آورد. هیچ اتصالی برای تبدیل حركت 
خطی به دورانی صورت نمی گیرد. موتور و ژنراتور هر دو درون یك محفظه گرد آمده و 
ایزوله شده اند.ایزولاسیون محفظه به دلیل انتخاب گاز هلیم به جای هیدروژن درون 
موتور است.
هزینه هلیم بالاتر است، اما برای این شیوه طراحی بهتر جواب می دهد.
هیدروژن به طور اجتناب ناپذیری از فلز داغ تراوش می كند و به طور نامحسوسی انرژی را
در سیستم به هدر می دهد. هلیم برای سرهای هیترها شكنندگی ایجاد نمی كند و مشكلات 
مربوط به ایمنی حمل و نقل هیدروژن را ندارد. «استرلینگ تكنولوژی می گوید كه در حال 
حاضر در حال تولید ژنراتورهای ۱۰ وات و ۵۵ وات است و پیش بینی می شود كه در مجموع 
۴۰ سیستم را در ظرف سه سال آینده به دست مشتریان برساند. پروژه دیگری كه این شركت 
سرگرم كار روی آن است، یك ژنراتور متحرك برای ارتش است. این ژنراتور دیزلی، آب گرم 
مورد نیاز برای آشپزخانه صحرایی و یك كیلووات الكتریسیته را فراهم خواهد آورد. یك 
شركت هلندی به همراه موسسه ای تحقیقاتی از همان كشور، سیستمی مشابه برای مصارف 
خانگی ساخته اند. سیستم شركت اناتك از یك دیگ تشكیل شده است كه بخشی از انرژی 
حرارتی را برای تولید الكتریسیته به كار می گیرد. تا به حال ۱۰ دستگاه ازآن در خانه
های دورافتاده نصب شده اند. شركت مجزای دیگری به نام سیستم های انرژی استرلینگ به 
همراه آزمایشگاه های ملی ساندیا از دیش های كولكتور برای متمركر كردن نور خورشید 
استفاده می كنند تا بتوانند حرارت مورد نیاز برای یك سیستم ژنراتور استرلینگی را 
فراهم كنند. به گفته باب لیدن، مدیر سیستم های انرژی استرلینگ، ژنراتورهای استرلینگ
هریك به تنهایی می توانند حداكثر ۲۵ كیلووات، از یك دیش ۹۰ متری تولید كنند. چنین 
مساحتی ۰۰۰/۹۰ وات انرژی خورشیدی را جذب می كند و در نتیجه نرخ بازده ۳۰ درصد است.
برای مقایسه، پانل های فتوولتاییك موجود دربازار، كه نور خورشید را به طور مستقیم 
به الكتریسیته تبدیل می كنند، بازده هایی كمتر از ۱۵ درصد دارند. سیستم های 
فتوولتاییك با قدرت یك كیلووات كه نور خورشید را متمركز می كنند و بازده بالای ۲۵ 
درصدی دارند نیز، به بازارآمده اند.
دیش شركت استرلینگ انرژی M۲ ۹۰ نور خورشید 
را روی مساحتی به قطر معادل ۲۰ سانتی متر متمركز می كند تا موتور استرلینگ چهار 
پیستونی كه یك ژنراتور دورانی را به راه می اندازد، تغذیه كند. شركت دیگری كه 
نیروگاه های تولید الكتریسیته دارند نیز، به گونه ای دیگر از این موتورها استفاده 
می كنند. سوختی كه این موتورها را گرم می كند، از نفت سبك همراه با اسیدهای چرمی كه
از كارخانه های روغن گیاهی گرفته می شوند، تشكیل شده است. این عصاره های پسماندهای
روغن گیاهی، قیمت كمی دارند و معمولاًدر مخازن ذخیره می شوند. این شركت امیدوار
است  كه بتواند ۳۰ درصد از هزینه ۷/۱ میلیون دلاری پروژه را با دریافت كمك های
ایالت  نیوجرسی برای به كارگیری انرژی های بازگشت پذیر و پاكیزه جبران كند. سوختی
كه شركت  آرهوس استفاده می كند، برای موتورهای درون سوز كنونی بسیار خورنده است،
اما در  موتورهای استرلینگ به خوبی جواب می دهد، زیرا محصولات احتراق با هیچ یك از
قطعات  متحرك موتور تماس ندارند. تعمیرات و نگهداری شامل روان كاری و تعویض سیالات 
روانكاری، تعویض رینگ های پیستون ها، كار تریج های پوشش میله ها و دیگر اجزایی است 
كه در عوض هر ۰۰۰/۱۰ ساعت كار ۱۶ ساعت زمان می برد. سخن آخر این كه موتورهای 
استرلینگ در ۱۹۰ سال زمان پیدایش شان نه هرگز از رده خارج شده اند و نه جایگاه 
مستحكمی یافته اند. در كتاب ها و سایت های مربوط به صنعت همواره از این موتورها یاد
می شود. شركت هایی هم در تلاشند تا با تولید انبوهی از محصولات استرلینگی وارد 
بازار تولید انرژی خانگی تجاری شوند.
سازندگان این موتورها همواره شعار «سبزتر،
ساكت تر و خارق العاده تر» را سر می دهند و اگر این موتورها فراگیر شوند، شاید 
همگان بهتر به آنها عادت كنند.
منبع:
www.articles.ir





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 :: نویسنده : محمد ابطحی
نظرات ()
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر